Del parpadeo: 7 poéticas

José-Miguel Ullán · Carlos Piera · Pedro Provencio
Ildefonso Rodríguez · Olvido García Valdés · Miguel Casado

(Madrid: Libros de la Resistencia, 2014)


El parpadeo es interrupción, interior y exterior al ojo, asume ceguera mas busca luz. Una manera de invocarlo sería considerar, aquí, seis escrituras de visibilidad problemática en los panoramas habituales de la poesía española contemporánea (José-Miguel Ullán, Carlos Piera, Pedro Provencio, Ildefonso Rodríguez, Olvido García Valdés, Miguel Casado), con especial énfasis cronológico en el último cuarto del S.XX. A la intermitencia entre aparición y desaparición hace referencia el parpadeo, pero también indica algo que estorba al ojo, como, por otra parte, alude a un esfuerzo por mirar mejor, entre la luz y la sombra.

Serían seis poéticas que han ocupado posiciones oblicuas, escrituras desplazadas por un modo de leer que tiende a ignorar aquello que resiste la etiqueta. De ahí que, en su estar contra la sutura, también haya podido atisbarse incluso cierta sensación de extranjería, de afuera. Frente a la inmovilidad de la etiqueta se postula el tránsito de una lectura que, a su vez, dé cuenta del transitar mismo de unas escrituras renuentes, como pocas, a la fijeza. Así, el cruce de lecturas entre las seis vendría a sugerir una séptima poética: aquella que entiende el pensamiento de la poesía como un espacio irrenunciable de exploración de lo abierto, como resistencia a la desactivación de la memoria, la mirada y el lenguaje

"On Blinking: Seven Poetics" explores the works of six poets whose presence often evades the conventional gaze within contemporary Spanish poetry—José-Miguel Ullán, Carlos Piera, Pedro Provencio, Ildefonso Rodríguez, Olvido García Valdés, and Miguel Casado. Emerging during the transition from Francoism to democracy, their poetries embody a fluctuating visibility, at times appearing and disappearing from the panoramic view of Spanish poetic landscapes.

Traversing the realm of blinking involves contemplating the reasons behind their obscured visibility and forging a new way of reading these poets. Resistant to categorization and traditional frameworks, their poetics resist closure and invite mobility, urging us to embrace alternative theoretical approaches that honor their resistance. In this exploration, the interplay among their works suggests the emergence of a seventh poetics—an underlying understanding of poetry as an indispensable space for the exploration of the open, a resilient resistance against the deactivation of memory, gaze, and language.

Engaging with their writings and delving into their unique perspectives, "On Blinking: Seven Poetics" illuminates the foundations of these poetic voices. It reveals a suppressed tradition that lay dormant during Francoism and the early stages of democratic transition—an inheritance that these poets claim as their own, viewing the avant-garde as an ancestral lineage that demands not renunciation but reevaluation.

Through this traversal, new insights arise, touching upon themes of subjectivity, the intricate relationship between poetry and thought, the boundaries of form, and the profound nature of reality itself. It becomes evident that language, with its inherent restlessness, persists as a potent instrument of resistance and memory. "On Blinking: Seven Poetics" beckons readers to embark on a journey of rediscovery, where these luminous voices reclaim their rightful place in the rich tapestry of Spanish literary heritage.